24 Februari 2024 - Harini, peserta Cybercamp telahpun mengikuti kelas pembelajaran Scratch untuk mencipta Animasi dan Game. Seperti sedia maklum, Scratch merupakan salah satu platform pembelajaran Sains Komputer yang popular dalam kalangan kanak-kanak dan remaja di seluruh dunia. Menggunakan konsep block programming, peserta telahpun mempelajari konsep bagaimana sesuatu karakter bergerak dan berinteraksi dengan input yang diberikan.
Dalam kelas kali ini, para peserta Cybercamp telahpun mempelajari bagaimana untuk membina sebuah permainan video yang berbentuk interaktif bertajuk "Protect the Line". Dalam permainan ini, peserta mempelajari untuk mengaturcara 2 karakter utama. Karakter pertama adalah karakter yang boleh dikawal oleh pemain, manakala karakter kedua adalah karakter yang akan menceroboh kawasan. Peserta perlu mengaturcara agar karakter utama tersebut mampu untuk mempertahankan kawasannya dengan menembak sesuatu ke arah musuh.
Antara elemen pembelajaran yang lain yang turut dipelajari oleh peserta adalah bagaiman menggunakan variable untuk menyimpan data markah dan nyawa yang akan berubah mengikut interaksi antara 2 karakter tersebut.
Selain itu, antara pengisian pembelajaran yang lain adalah seperti memasukkan audio dan dialog untuk karakter, menukarkan gambar background dan juga kefahaman paksi x dan y serta perubahan pada paksi x dan y.
Semoga pembelajaran yang telahpun diikuti oleh para peserta telahpun menambahkan ilmu pengetahuan dan kemahiran mereka dalam sains komputer seterusnya meningkatkan lagi keyakinan digital mereka untuk meneroka lebih banyak lagi pada masa akan datang.
Rujukan info program di sini: https://binakeyakinandigital.com/semua-program/program-istimewa/cybercamp-feb-mac-2024